Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
Sterke employer branding is cruciaal voor het werven van nieuwe medewerkers, zeker nu de werkloosheid in Nederland extreem laag is. Hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen alle concurrenten? Het plaatsen van alleen een vacaturetekst lijkt niet meer voldoende te zijn...
De oplossing? Een sterke employer branding strategie aan de hand van het SEE-THINK-DO-CARE model. En als je voor het echte succes wilt gaan, combineer je het model met de inzet van video. Wij vertellen je waarom.
Elke potentiële nieuwe medewerker bevindt zich in een andere fase van het sollicitatieproces. De één heeft pas net besloten op zoek te gaan naar een nieuwe baan en gaat zich oriënteren op de markt. De ander is al geïnteresseerd in jouw bedrijf en denkt erover na om te solliciteren. En nog een ander zit al met zijn muis op de 'solliciteren' knop. Elke fase behoeft een andere wervingsstrategie. In deze blog nemen wij jou mee door de verschillende fases en leggen we per fase uit hoe jij video kunt inzetten om de juiste kandidaat te vinden.
Employer branding heeft te maken met het creëren van een onderscheidend, aantrekkelijk en authentiek werkgeversimago, in de ogen van potentiële werknemers en huidige werknemers. Een sterke employer branding zorgt ervoor dat mensen graag bij jouw bedrijf willen werken én dat er minder verloop is binnen jouw organisatie. Een employer branding strategie wordt vaak vergeten, al is het een van de belangrijkste strategieën van succesvolle bedrijven. Hoog tijd om ermee aan de slag te gaan!
Het aantrekken van nieuwe medewerkers is een lastige klus. Je wilt niet zomaar een kandidaat vinden, je zoekt een kandidaat die past bij de functieomschrijving en bij jouw organisatie.
Voordat je een ijzersterke employer branding strategie kunt gaan ontwikkelen, is het dus belangrijk dat je de verschillende fases kent waarin een potentiële kandidaat zich bevindt. Deze fases worden omschreven in het SEE-THINK-DO-CARE model van Google:
▸ SEE-FASE
In de SEE-fase heeft een kandidaat net besloten een (andere) baan te zoeken. Hij is zich aan het oriënteren op de arbeidsmarkt en er is een grote kans dat deze kandidaat jouw bedrijf nog niet kent. Aan jouw dus de taak om ervoor te zorgen dat er een ontmoeting plaats gaat vinden. De kandidaat moet zich bewust worden van jouw bestaan als werkgever, zodat hij geïnteresseerd raakt in een baan bij jouw organisatie.
Video inzetten in de SEE-fase
In deze fase gaat het om de eerste kennismaking. Je kunt dit dus ook wel zien als naamsbekendheid creëren. Hierbij speelt de vacature die je wilt vervullen nog geen rol. De cultuur en werkzaamheden van de organisatie wel. Een brandmovie, bedrijfsfilm en commercial lenen zich uitstekend voor de SEE-fase van het sollicitatieproces.
Case
Dosign is een bedrijf dat doorlopend op zoek is naar consultants in de technische sector. Vanwege de sterke groei binnen het bedrijf werd aan ons gevraagd om de landelijke wervingscampagne voor nieuwe consultants vorm te geven. Op dat moment was Dosign nog niet erg bekend onder het grote publiek. Daarom was het belangrijk om de naamsbekendheid te vergoten en de doelgroep in de SEE-fase aan te spreken.
▸ THINK-FASE
In deze fase gaat de kandidaat overwegen of hij gaat solliciteren op jouw vacature. Daarom is het in deze fase belangrijk om zoveel mogelijk informatie over het bedrijf te laten zien. Wat zijn de kernwaarden? Hoe is de sfeer binnen het bedrijf? Wat zijn de werkzaamheden die de potentiële kandidaat gaat uitvoeren? Hoe ervaren toekomstige collega's het werken bij jouw organisatie? Dit zijn vragen waar de nieuwe medewerker van tevoren graag antwoord op krijgt.
Video inzetten in de THINK-fase
In deze fase is het belangrijk dat de kandidaat een goed beeld krijgt van de cultuur van de organisatie, zodat hij kan bepalen of hij bij jullie past. Een videoportret is hiervoor een hele goede optie, omdat je het persoonlijke verhaal van een huidige medewerker ziet. Hierdoor krijgt de kandidaat niet alleen een goed beeld van het type mens dat bij jouw organisatie werkt, maar ook van de normen en waarden en de sfeer op de werkvloer. Een videoportret kan de twijfelende kandidaat overtuigen, zodat hij in de DO-fase zal solliciteren op jouw vacature. Ook kan een portretvideo ervoor zorgen dat niet-matchende kandidaten niet zullen solliciteren, wat jou uiteindelijk weer tijd zal schelen.
Case
Dura Vermeer is een bouwbedrijf dat reeds bekend is bij haar doelgroep. De organisatie speelt daarom met haar nieuwe wervingscampagne 'Hart voor de bouw, oog voor jou' in op de THINK-fase van het model. De verschillende video's laten portretten van huidige medewerkers zien. Hierdoor krijgt de kandidaat een beeld bij de medewerkers die werkzaam zijn binnen het bedrijf, de sfeer en de bedrijfscultuur.
▸ DO-FASE
Je wilt uiteindelijk dat de kandidaat 'JA' zegt tegen jouw vacature. In deze fase is de kandidaat er klaar voor om te solliciteren, al heeft hij vaak nog wel een extra zetje nodig. Het is in deze fase dus belangrijk om de kandidaat te enthousiasmeren en aan te zetten tot actie.
Video inzetten in de DO-fase
In deze fase laten we de kandidaat in actie komen. De boodschap? Solliciteer nu! Een wervingsvideo maakt het mogelijk om meer over de vacature te vertellen en om de kijker te motiveren om direct te solliciteren bij jouw organisatie. Een wervingsvideo heeft daarom aan het einde vaak een concrete call to action.
Case
McDonald's Alblasserdam was op zoek naar nieuwe medewerkers; jongeren die een bijbaan zoeken. Via een wervingsvideo wilde zij uitstralen hoe leuk het is om een bijbaan bij McDonald's te hebben. Dit resulteerde in een arbeidsmarkt videocampagne die aantrekkelijk was voor de doelgroep 'jongeren' en hen tegelijkertijd aanzette tot actie: solliciteren.
▸ CARE-FASE
Als de nieuwe medewerker eenmaal binnen is, is het aan jou om deze medewerker zo lang mogelijk binnen boord te houden. Een goede onboarding zal ervoor zorgen dat de medewerker in de eerste weken goed ingewerkt wordt en zich snel thuisvoelt binnen het team. Uiteindelijk hebben zowel jij als werkgever, als de nieuwe medewerker hier op de lange termijn profijt van.
Video inzetten in de CARE-fase
In deze fase is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de nieuwe medewerker precies weet waar hij aan toe is en hoe de bedrijfscultuur in elkaar steekt. Een onboarding video kan bijvoorbeeld bestaan uit het uitleggen van het productieproces, het kennis laten maken met verschillende afdelingen binnen het bedrijf, en meer!
Case
DSV koos voor een sterke onboardingvideo voor in de CARE-fase. Het doel van de video was om nieuwe collega's een goede introductie te geven van het bedrijf en op deze manier welkom te heten en goed in te werken, zodat de medewerkers langer bij DSV blijven werken.
Je wilt natuurlijk op een doeltreffende manier nieuwe medewerkers werven en jouw employer branding versterken. Daarbij is het belangrijk dat je inzicht hebt in de employer journey van jouw potentiële kandidaten. Het SEE-THINK-DO-CARE model biedt handvaten om deze employer branding in kaart te brengen. Door dit model te gebruiken bij het definiëren van de employer branding, kan jij gerichter en doeltreffende nieuwe medewerkers werven. Dat scheelt je tijd én zorgt voor minder verloop binnen jouw organisatie. Win-win!
Klik hier voor meer informatie over het strategisch inzetten van video in jouw arbeidsmarktcommunicatie. Liever gelijk aan de slag? Neem contact met ons op.
Hi! Ik ben Inge en ik ben online marketing specialist bij Visser Media & Design. Voor onze klanten ontwikkel ik strategische videomarketingcampagnes. Ook ondersteun ik bij de distributie van video op jouw online kanalen. Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact op! We denken graag met je mee.
Als je een video wilt maken, wil je natuurlijk dat deze zichtbaar is voor jouw doelgroep. Daarom is een sterke videostrategie heel belangrijk. In deze blog vertellen wij alles over het ontwikkelen van een sterke videostrategie.
078 647 48 89
info@vissermediadesign.nl
Newtonweg 2
2952 BH Alblasserdam
Nederland