fijn dat je er bent

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

sluiten

HET SEE-THINK-DO-CARE model als handvat voor employer branding

Een sterke employer branding is cruciaal voor het aantrekken van nieuwe medewerkers, zeker nu de werkeloosheid in Nederland 3,4% is. Deze lage werkeloosheid brengt namelijk een uitdaging met zich mee: bedrijven hebben moeite om aan goed personeel te komen. Er is nu meer concurrentie dan ooit.

Tegenwoordig is een pakkende tekst niet meer genoeg: jij moet opvallen tussen alle concurrenten. Een uitkomst hiervoor is een sterke employer branding via video aan de hand van het SEE-THINK-DO-CARE model.

Nieuwe medewerkers aantrekken kan behoorlijk lastig zijn, vooral omdat elke kandidaat zich in een andere fase bevindt. De één heeft pas net besloten op zoek te gaan naar een nieuwe baan en gaat zich oriënteren op de markt. De ander is al geïnteresseerd in jouw bedrijf en denkt erover na om te solliciteren. Elke fase behoeft een andere wervingsstrategie. In deze blog nemen wij jou mee door de fases van dit model en leggen we je per fase uit hoe dit model handvaten voor een sterke employer branding kan bieden.

WAT IS EMPLOYER BRANDING?

Laten we eerst beginnen bij de basis. Wat is nu eigenlijk employer branding? Employer branding is een manier van communiceren erop gericht om een voorkeurspositie verkrijgen (en behouden) als werkgever, in de ogen van (potentiële) medewerkers. Een sterke employer branding zorgt ervoor dat kandidaten graag bij jouw bedrijf willen werken én dat er minder verloop is binnen jouw organisatie.

Employer branding gaat hand-in-hand met internal branding, oftewel het navelen van de merkcultuur binnen de organisatie. Wat je tegen de buitenwereld zegt te zijn, moet ook intern gevoeld en beleefd worden. Het uiteindelijke doel van employer branding is natuurlijk de juiste kandidaten binnen de arbeidsmarkt werven. 

HET SEE-THINK-DO-CARE MODEL

Het aantrekken van nieuwe medewerkers is een lastige klus. Je wilt niet zomaar een kandidaat vinden, je zoekt een kandidaat die past bij de functie-omschrijvingen bij jouw organisatie. 

Niet alleen tijdens krapte op de arbeidsmarkt is het focussen op een sterke employer branding van belang, dit is ook cruciaal om de juiste kandidaten te werven die uiteindelijk ook langer bij jouw bedrijf werkzaam zullen blijven. Lange termijn marketing dus.

Maar voordat je een ijzersterke employer branding strategie kunt gaan ontwikkelen, is het belangrijk dat je de verschillende fases kent waarin een potentiële kandidaat zich bevindt. Deze fases worden omschreven in het SEE-THINK-DO-CARE model van Google:

▸  SEE-fase: in de SEE fase is een potentiële kandidaat zich aan het oriënteren op een baan en is jouw bedrijf wellicht nog niet bekend bij deze persoon. Jouw doel hierbij is om hen bewust te maken van jouw bestaan als werkgever, zodat de potentiële kandidaat geïnteresseerd raakt en jouw bedrijf zal meenemen in de overweging van geschikte bedrijven. 

Case:
Dosign is een bedrijf dat doorlopend op zoek is naar consultants in de technische sector. Vanwege de sterke groei binnen het bedrijf werd aan ons gevraagd om de landelijke wervingscampagne voor nieuwe consultants vorm te geven. Op dat moment was Dosign nog niet erg bekend onder het grote publiek. Daarom was het belangrijk om de naamsbekendheid te vergoten en de doelgroep in de SEE-fase aan te spreken.

▸ THINK-fase: In deze fase gaat de potentiële kandidaat overwegen of hij of zij gaat solliciteren bij jouw bedrijf. Er wordt een afweging gemaakt. Daarom is het in deze fase belangrijk om zoveel mogelijk informatie over het bedrijf te laten zien. Wat zijn de kernwaarden? Hoe is de sfeer binnen het bedrijf? Wat zijn de werkzaamheden die de potentiële kandidaat gaat uitvoeren? Hoe ervaren toekomstige collega's het werken bij jouw organisatie? Dit zijn vragen waar de nieuwe medewerker van tevoren graag antwoord op krijgt.

Case:
Dura Vermeer is een bouwbedrijf dat reeds bekend is bij haar doelgroep. De organisatie speelt daarom met haar nieuwe wervingscampagne 'Hart voor de bouw, oog voor jou' in op de THINK-fase van het model. De verschillende video's laten portretten van huidige medewerkers zien. Hierdoor krijgt de kandidaat een beeld bij de medewerkers die werkzaam zijn binnen het bedrijf, de sfeer en de bedrijfscultuur. Een portretvideo tonen tijdens de THINK fase is een manier om de potentiële kandidaat over de streep te trekken, zodat diegene in de DO fase daadwerkelijk gaat solliciteren. 

▸ DO-fase: Je wilt uiteindelijk dat de potentiële kandidaat bij jouw bedrijf gaat solliciteren. In deze fase weet de potentiële kandidaat dat jij voor hem of haar een interessante werkgever kan zijn, maar nemen nog niet altijd zelfstandig actie. Het is dus belangrijk om deze persoon dusdanig te enthousiasmeren zodat hij of zij actie onderneemt om daadwerkelijk te solliciteren bij jouw bedrijf. 

Case:
McDonald's Alblasserdam was op zoek naar nieuwe medewerkers, specifiek gericht op jongeren die een bijbaan zoeken. Via een wervingsvideo wilde zij uitstralen hoe leuk het is om een bijbaan bij McDonald's te hebben. Dit resulteerde in een arbeidsmarktvideocampagne die aantrekkelijk was voor de doelgroep jongeren en hen tegelijkertijd aanzet tot actie: solliciteren. 

▸ CARE-fase: Als de nieuwe medewerker eenmaal binnen is, is het aan jou de taak om deze medewerker zo lang mogelijk binnen boord te houden. De eerste weken zijn hierin cruciaal. In deze fase is het namelijk belangrijk dat de medewerker het gevoel krijgt dat de werkwijze intern aansluit bij de verwachtingen die zijn geschept met de employer branding. Een goede onboarding zal ervoor zorgen dat de medewerker in de eerste weken goed ingewerkt wordt. Uiteindelijk hebben zowel jij als werkgever, als de nieuwe medewerker hier op de lange termijn profijt van. 

Case:
DSV koos voor een sterke onboardingvideo voor in de CARE-fase. Het doel hierbij was om nieuwe collega's een goede introductie te geven van het bedrijf en op deze manier welkom te heten en goed in te werken. Met als doel dat de collega voor een lange periode aan boord blijft. 

Tekst gaat door onder de video's. 

Dosign Videoproductie Visser Media Design

DOSIGN

SEE-fase

dura vermeer

DURA VERMEER

THINK-fase

MCDONALD'S

DO-fase

DSV

CARE-fase

WAAROM HET SEE-THINK-DO-CARE MODEL?

Spreek je jouw potentiële medewerkers al op de juiste manier aan? Je wilt natuurlijk op een doeltreffende manier nieuwe medewerkers werven en jouw employer branding versterken. Daarbij is het belangrijk dat je inzicht hebt in de employer journey van jouw potentiële kandidaten. Het SEE-THINK-DO-CARE model biedt handvaten om deze employer branding in kaart te brengen. Door dit model te gebruiken bij het definiëren van de employer branding, kan jij gerichter en doeltreffende nieuwe medewerkers werven. Medewerkers die goed aansluiten bij wat jij wilt uitstralen met jouw bedrijf en bij de functie waarop gesolliciteerd wordt. 

Klik hier voor meer informatie over het strategisch inzetten van video in jouw arbeidsmarktcommunicatie. Liever gelijk aan de slag? Neem contact met ons op.

video productie bedrijf
Sifra Mol Visser Media Design

Sifra Mol

Online marketing specialist

Hi! Ik ben Sifra en ik ben online marketing specialist bij Visser Media & Design. Voor onze klanten ontwikkel ik strategische videomarketingcampagnes. Ook ondersteun ik bij de distributie van video op jouw online kanalen. Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact op! We denken graag met je mee.

Bekijk ook:

Wervingsvideo McDonalds Visser Media Design

recruitmentvideo laten maken: 3 tips

Met een recruitmentvideo trek je sneller de aandacht van potentiële nieuwe medewerkers. Maar waar moet je op letten tijdens het laten maken van een recruitmentvideo? In deze blog geven we jou 3 tips voor een sterke recruitmentvideo. 

Vacature Director of Photography

Zo ontwikkel je een sterke videostrategie

Als je een video wilt maken, wil je natuurlijk dat deze zichtbaar is voor jouw doelgroep. Daarom is een sterke videostrategie heel belangrijk. In deze blog vertellen wij alles over het ontwikkelen van een sterke videostrategie. 

▸ Meer lezen
360 graden videobedrijf

het verschil tussen VR EN 360 graden video

Tegenwoordig kun je jezelf onderdompelen in een andere wereld dankzij Virtual Reality en 360 graden video's.  Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen VR en 360 graden video? In deze blog leggen we je het uit.

Videoproductie Visser Media Design

meer
weten?

privacy policy / cookie policy
© 2022 Video Agency Visser Media & Design
Video | Animatie | Virtual Reality